Alla inlägg under december 2011

Av brownies - 29 december 2011 21:15

Fina rosa hyacinter i julgruppen jag fick av mormor på julafton.


 

Jul
Av brownies - 29 december 2011 11:45

I går var jag i stan och fikade med en kompis vi gick till NK och åt världens godaste cheesecake med hallonsås till. Förmodligen den dyraste också men det var det värt. När jag kom hem hade M gjort en variant av ceasarsallad till middag. Sen såg vi sista delen av den svenska kriminalserien Arne Dahl misterioso på SVT den var väldigt spännande men riktigt otäck.


 


Av brownies - 29 december 2011 11:30

Här kommer lite bilder på alla fina julklappar jag fick.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Jul
Av brownies - 27 december 2011 21:24

Här kommer receptet på chokladmoussen jag gjorde på julafton. Den var väldigt enkel att göra och jättegod.


Vit chokladmousse med passionsfrukt och maränger.

4 portioner


1 dl vispgrädde

100 g vit choklad

1 dl turkisk yoghurt

4 passionsfrukter

12 krossade maränger


Vispa grädden. Bryt chokladen i bitar och smält den i vattenbad eller på låg effekt i mikron. Var försiktig, vit choklad tål inte hög temperatur.

Rör ner choklad och yoghurt i grädden. Fördela moussen i fyra glas eller portionsskålar. Låt moussen stå i kylskåp i minst en timme.

Dela passionsfrukterna och gröp ut kärnorna med en sked. Garnera moussen med frukt och marängkross vid servering.


Receptet kommer från Coop.

Av brownies - 27 december 2011 21:07

Brownie fick fina julklappar av min mamma och mormor och hon tycker de är jättekul att leka med dem. Annars har Brownie bara sovit hela dagen hon är helt slut efter julhelgen. Juldagen och Annandagen har vi spenderat norrut hos M:s familj och där var det inte heller någon snö. Känns som att det är vår när det är tio grader och sol.


 

Jul
Av brownies - 24 december 2011 22:34

Nu sitter vi i soffan och är så mätta at vi knappt kan röra oss. men ändå fortsätter jag att äta choklad. Vi har haft en jättemysig julafton hemma hos oss.


Vi började med lite fika och julkrysset som mamma gör varje år, men i år var det väldigt svåra frågor. Så det blev inte många rätt.

 


Fina röda tulpaner från mamma.

 


Brownie hade en fin julmössa på sig tyckte vi i alla fall.

 


Kalle Anka.

 


Julbordet...

 


Inlagd sill, senapssill, skärgårdssill och krustader med skagenröra allt var sååå gott.

 


Vi hade mycket grönt på julbordet som den här salladen med grönkål, äpple, valnötter, honung och apelsinsaft.

 


Brownie fick också en liten jultallrik.

 


Sen var det dags för paketöppning och Brownie fick två paket som hon fick öppna själv hon tyckte jättemycket om sakerna hon fick och jag fick också väldigt mycket fina julklpappar. Jag ska fota lite sen och visa.

 


 


 


Sist var det dags för efterrätt vi gjorde ris ā la Malta och så gjorde jag vit chokladmousse med passionsfrukt och maränger jag ska lägga upp receptet senare.

 


Nu sover Brownie som en stock i sin korg och jag somnar nog också snart.

Jul
Av brownies - 24 december 2011 11:12

 


 


 


Lite paket under granen fler kommer det...

 


Brownie skäller åt hundarna på tv.

 

Jul
Av brownies - 23 december 2011 17:50

Nu har jag gjort ett juligt fröbröd och receptet hittade jag hos ICA. Jag har inte smakat än men det ser väldigt gott ut.


Här är några av ingredienserna i brödet.

 


 


Sen har jag gjort vegetariska frikadeller och det receptet finns hos Coop. Det var min syster som tipsade om dem och de var väldigt enkla att göra.


Färdigrullade och ska kokas i buljong, sen väntar jag med att steka dem tills imorgon när vi ska äta julbord.

 

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards