Alla inlägg under februari 2012

Av brownies - 29 februari 2012 13:54

Nu har jag fyllt tavellisten med lite mer böcker. Det är perfekt att sätta upp en tavellist då är det så enkelt att variera vad man vill ha framme och snyggt blir det också.


 

Av brownies - 28 februari 2012 11:13

Brownie har under ca 2 veckor inte ätit bra. Hon har bara gått i från matskålen och efter mycket pyssel har hon fått i sig lite mat i alla fall. Men i övrigt har hon varit lika pigg och glad som alltid. Förra veckan så vägde jag henne och då hade hon gått ner från 6,9 kg till 6,5 kg. Så då ringde M till Södra Djursjukhuset och då bokade de in en tid för undersökning för de sa att det kunde vara något med livmodern. Men M åkte dit innan i alla fall för att få kostrådgivning och då såg de direkt hur pigg hon var det de kunde utesluta det på en gång. Så istället fick han kostrådgivning för Brownie och fick hem gratisprover på en ny sorts mat.

Vi började med den ena sorten men där var bitarna ganska stora så Brownie förstod inte riktigt att det var mat tror jag för hon hämtade en bit åt gången och gick till vardagsrumsmattan och åt varje bit. Eftersom bitarna var så stora så hamnade hälften utanför munnen så det blev till att dammsuga efter maten. Efter två måltider skulle hon inte äta den maten heller. Då provade vi med den andra sorten som var mindre bitar och den tyckte hon om. Så igår åkte vi till Södra Djursjukhuset igen och köpte en påse. Nu äter hon ordentligt igen.


 


 


Vi fick även information att det är bra om vi kastrerar henne. Dels för att hon löper 2-3 gånger på år och ca 3 veckor varje gång och då blir hon väldigt deprimerad och vill bara ligga för sig själv och sova. Hon äter också sämre och kastrerar vi henne så slipper hon detta. En annan sak är också att hon inte kan drabbas av livmoderinflammation som är en väldigt allvarligt och ganska vanlig sjukdom som ofta kräver akut operation. Men kastrerade tikar kan inte drabbas av det. Så nu fick vi en del att fundera på att kastrera Brownie kostar 6800 kr och om hon ska ligga kvar för observation över natten så kostar det ca 1000-1500 kr till. Men för framtiden är det värt det för en operation vid livmoderinflammation är väldigt dyr och kan vi undvika att Brownie drabbas så är det så klart värt att kastrera henne.


 

Av brownies - 27 februari 2012 12:21

Jag köpte en ny sorts müsli från Risenta med bla solroskärnor, pumpakärnor, quionafrön, gojibär och hasselnötter. Den var väldigt god och så har jag också lite torkad papaya och ananas till. Jag måste ha fil med müsli, torkad frukt, dadlar eller bär till frukost annars kan jag inte börja dagen. Det är basen i min frukost sen äter jag annat till också men jag kan inte vara utan min fil.


 

Av brownies - 26 februari 2012 16:27

Vi har precis kommit hem från Lida det blev en mycket längre promenad än vi hade tänkt oss, men det var väldigt svårt att gå för motionsspåret var som en isbana. Så vi fick hasa oss fram hela promenaden. Brownie gick utan koppel nästan hela tiden hon har blivit så duktig.


Vi stannade till i solen vid en backe så Brownie fick springa upp och ner och hämta pinnar.

Brownie väntar på att vi ska kasta pinnen.

 


 


 


Sen fikade vi men det blev en snabb fika för det var kallt att sitta stilla även fast solen sken.

Blåbär och lingonpaj det snålade inte på vaniljsåsen och en froosh den innehåller bara frukt och är väldigt god.

 


Av brownies - 26 februari 2012 11:09

I går var vi till ICA Kvantum i Liljeholmsgallerian och handlade lite plockmat. Det har så mycket gott att välja på där. På kvällen kom min mamma över och vi åt en massa gott och tittade på melodifestivalen. Jag tyckte Lisa Miskovsky var bäst. Jag har alltid tyckt om henne och där här låten var också väldigt bra.


Till förrätt åt vi pilgrimsmusslor med lite pressad cirton på.

 


Sen åt vi lite plock vi gjort själva från den här boken. Det blev aubergineröra, potatisklyftor med aioli, svamp med vitlök. Så hade vi lite olika röror vi köpte, oliver, bröd, vitlöksklyftor och lite annat gott. Blev tyvärr ingen bild på maten. Men väldigt gott var det i alla fall.

 

Av brownies - 23 februari 2012 11:51

M köpte en kokbok av Jamie Oliver på bokrean igår. Den passar perfekt på tavellisten vi satt upp på väggen.


 


Jag har tittat på Tv4 hela förmiddagen eftersom Victoria och Daniel har fått en liten prinsessa. Nu ska de strax skjuta salut.

Av brownies - 23 februari 2012 10:58

Jag hittade väldigt fina saker från H&M Home igår. Jag fick hem en katalog och har aldrig tittat vad de har. Men det var riktigt snygga och inte alls dyra saker.


Snygga påslakanset

 

 

Duschdraperi med fjärilar

 

Av brownies - 22 februari 2012 13:14

Igår gjorde jag broccoli och purjolökspaj. Den här gången gjorde jag pajdegen med hälften grahamsmjöl och det blev faktiskt mycket godare och frasigare än med bara vetemjöl.


Pajdeg

1 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 dl grahamsmjöl

1/2 tsk salt

125 g smör


 

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards