Alla inlägg under november 2013

Av brownies - 30 november 2013 10:36

I går var vi i Liljeholmen jag hade presentkort kvar så jag ville titta lite mer om jag hittade något. Sen åt vi lunch där och det blev en god plocktallrik med pasta, tabbouleh, vindolmar, fetaoströra, myntayoghurt och parmarullar.


 


Det märks verkligen att A blivit större nu för hon är inte nöjd lika länge i vagnen. Det går bra ett tag, men sen vill hon upp och se. Så inne på Intersport började hon skrika så hon fick komma upp och då kom världens leende och sen log hon mot allt och alla därinne och ögon var stora som tennisbollar på allt spännande som fanns att se. Så nu får hon bara växa till sig lite mer så vi kan byta till sittvagnen.



A · Äta ute
Av brownies - 29 november 2013 09:48

Vi gör ofta hummus för det är väldigt gott, men vi brukar inte ha i tahini som det brukar stå i recepten. Men nu köpte vi det för att prova och jag kan säga att det blev mycket godare hummus. 


 

Tahini från Urtekram


Kikärtor, vitlök, citron, olivolja, tahini, spiskummin, paprikapulver,svartpeppar och salt är ingredienserna i vår hummus. 

 



Av brownies - 28 november 2013 20:54

Nu har jag köpt mandelsmör efter tips från min syster. Det är perfekt att äta som extra energi speciellt när jag ammar och är så hungrig hela tiden och behöver enkla mellanmål. Det var väldigt gott att ha på äppelbitar. Men också bara äta en sked av det.

Av brownies - 28 november 2013 19:33

Idag var vi sugna på en sallad till middag och jag hittade ett recept på Tasteline som lät väldigt gott med bla halloumi, avocado och soltorkade tomater.


 

Av brownies - 28 november 2013 10:24

Pepparkaksrulle med lingongrädde

Ca 20 skivor


Botten 

3 ägg

1 1/2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

2 tsk malen kanel

1 tsk malen ingefära

1 tsk malen kryddnejlika

1/2 tsk bikarbonat

2 msk gräddfil


Lingongrädde

2 dl vispgrädde

1 dl rårörd lingonsylt


1. Sätt ugnen på 250 grader. Täck en plåt med bakplåtspapper.

2.Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat och rör ner tillsammans med gräddfilen. Bred ut smeten jämt över bakplåtspappret.

3. Grädda botten i mitten av ugnen ca 5 min.

4. Strö lite socker över kakan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Dra av pappret som kakan gräddats på. Om det inte släpper pensla med lite kallt vatten. Låt kakan svalna under långpannan.

5. Gör lingongrädden: vispa grädden hårt och rör ner lingonsylten.

6. Bred lingongrädden över kakan och rulla ihop den från ena långsidan. Rulla in kakan i pappret så att skarven kommer ner. Förpacka och frys rullen. Pepparkaksrullen kan skivas otinad och serveras direkt.



Igår var min mamma på middag hos oss, vi åt falukorv i ugn med potatismos och till efterrätt tjuvstartade jag lite med julbaket. Det blev en pepparkaksrulltårta med lingongrädde som blev väldigt god och lyckad. Det är så mycket jag vill baka och laga till julen men man kan inte göra allt till julafton så i år tänkte jag sprida ut det mer under hela December. Jag tänkte också prova att göra lite nya saker. Ibland känns det som det enda som blir är lussebullar och pepparkakor och det är ju gott men roligt med lite nytt också. 

Av brownies - 23 november 2013 16:36

Idag var vi ute och gick i två timmar. Vi gick genom villaområdena bort till långsjön och spanade på en restaurang/cafe som öppnat där. Det såg helt okej ut säkert trevligt på sommaren också när man kan sitta ute. När vi kom hem blev det fika med bröd från Fru Marias bak och varm choklad.

Av brownies - 22 november 2013 17:42

Gårdagens middag blev en favorit i repris broccoli och baconpaj.


 

Av brownies - 20 november 2013 16:49

Det är alltid lika roligt när det kommer tidningar i brevlådan. Idag kom Vi föräldrar och Mer Smak med en massa recept till julen. Tänk att jag aldrig tröttnar på att läsa recept det är så kul:) vet inte hur många timmar jag lägger på det men jag läser allt från tidningar, böcker och på internet tar det aldrig slut.

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards