Alla inlägg under oktober 2012

Av brownies - 31 oktober 2012 12:20

Jag fick låna en bunt tidningar av min syster E igår. Jag satt hela kvällen och bläddrade i dem och hittade så mycket gott. I härliga jul från Ica Kuriren hittade jag mycket gott till julbordet och så hittade jag mycket gott att baka.



Här är några favoriter jag fastnade för. Speciellt sugen är jag på pepparkaksrullen med lingongrädde och cheesecake med pepparkaksbotten. De hamnar på listan över det som ska bakas i December.


 

  

Bakning · Jul · Tips
Av brownies - 29 oktober 2012 14:45

Igår gjorde vi pannacotta för första gången och den blev helt perfekt.


Pannacotta för 2 personer


2 1/2 dl vispgrädde

1 1/2 gelatinblad

1/4 dl socker

1/2 vaniljstång


Lägg gelatinen i blöt i en skål med vatten.

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna i en kastrull tillsammans med den urkärnade vaniljstången.

Häll i vispgrädden och strösockret och låt koka upp under omrörning. Låt sedan småputtra i ett par minuter.

Ta av kastrullen från plattan och lägg i gelatinbladen och rör tills de löser sig.

Sila vätskan och häll upp i portionsformar. Låt stelna i kylen i ca 2 timmar.

Garnera med hallon.



  


Av brownies - 28 oktober 2012 12:14

Brownie fick smaka av falukorven vi köpte och det var smarrigt så sen när jag stekte några skivor så satt hon nedanför spisen. Hon är så koncentrerad så hon verkar inte alls bry sig att hon sitter som en påse nötter.


 

Av brownies - 28 oktober 2012 12:03

 


Den här äppelmusten är väldigt god och innehåller bara äpplen. Köpte den på Maxi Ica Lindhagen som för övrigt var en väldigt trevlig butik. Funderar på att storhandla där nästa gång. 

Av brownies - 27 oktober 2012 16:09

Idag har vi varit på Jokkmokks marknad i Huddinge Centrum. Vi provsmakade en basturökt falukorv som var så god så vi köpte med oss en bit hem. 


Sen fick Brownie springa en stund i hundrastgården som ligger i närheten av centrum.   

Av brownies - 26 oktober 2012 12:53

Usch vad kallt det är och så snöade det igår kväll när jag var på väg hem från jobbet. Brownie är otåligt idag hon springer runt och gnäller och krafsar överallt så jag ska klä mig varmt och gå ut på en promenad strax.


Men imorse ville Brownie helst ligga kvar i sängen.

 

Av brownies - 25 oktober 2012 12:44

Häromdagen blev det korvstroganoff till middag istället för falukorv hade jag chorizo. Det blev mycket gott. Jag brukar göra min storganoff med gul lök, krossade tomater, creme fraiche, tomatpuré och lite persilja. I övrigt hade jag inte några kryddor eftersom chorizon var så kryddstark.


 

Av brownies - 24 oktober 2012 13:43

Jag kunde inte låta bli att köpa en jultidning igår. Det är så roligt att bläddra i dem och jag älskar allt som har med julen att göra. Längtar tills första December då jag ska börja baka, pynta, göra julmat, äta i massor och gå på julmarknader ( en är planerad i Mariefred den 2:a December). Jag och min syster E ska göra ett julschema i år eftersom vi bor så nära varandra så vi inte tex bakar samma saker. Då är det bättre att vi gör olika så vi kan dela.


 

Jul

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards