Alla inlägg under september 2013

Av brownies - 17 september 2013 19:56

Idag fyller lilla A två månader. Vi var på tvåmånaderskontroll idag och den klarade hon galant:) det första hon gjorde när hon såg läkaren och han började prata var att le åt honom. Så gulligt.

A
Av brownies - 17 september 2013 19:19

Idag blev det pizza till middag och det blev faktiskt den godaste pizzan vi gjort. Vi gjorde egen tomatsås med krossade tomater, basilika, salt, peppar och olivolja. Sen hade vi röd paprika, champinjoner, chorizo, oliver, basilika och riven ost. Vi köpte färdig tunn pizzadeg som inte innehöll några konstigheter och den var väldigt god.

Av brownies - 16 september 2013 09:42

I går var vi hemma nästan hela dagen, vi var bara ute och röstade i kyrkovalet. På dan kom min pappa förbi och fikade och jag bakade en äppelpaj med vaniljsås. På kvällen kom min mamma och syster på middag. Vi gjorde en gryta och ananaspaj med vaniljsås. Grytan blev väldigt god och vi blandade lite från flera olika recept och om jag minns rätt så blev receptet så här:


Ingredienser


1 kg högrev

150 g sidfläsk

3 morötter

en liten bit rotselleri

4 pärllökar

champinjoner

salt och peppar

1 tsk timjan

3 lagerblad

1 msk tomatpuré

persilja

1 grönsaksbuljongtärning

ca 5 dl vatten

1 dl grädde

lite vetemjöl


Stek köttet och lägg sedan över det i en gryta. Krydda med salt, peppar, timjan och lagerblad. ha i tomatpuré och  bulgongtärningen och häll på vattnet. Strö över lite mjöl och rör om. Låt koka ca 30 min. Tillsätt morot och rotselleri i bitar och låt koka ca 30 min till. Fräs lök, sidfläsk, champinjoner och ha i grytan. Häll i grädden och persiljan. Låt småkoka ca 30 min till. Servera med pressad potatis, broccoli och gelé.

 


Av brownies - 14 september 2013 17:02

Nu har vi köpt ett babygym till A och det tyckte hon var roligt. Nu ligger hon och pratar med mumintrollen.

A
Av brownies - 13 september 2013 15:29

Idag var det ett år sedan vi förlovade oss och det måste vi fira, men vi har ingen ork att gå ut och äta ikväll. Så vi tog en promenad till Långbro värdshus och åt lunch. Det är verkligen trevligt där! Jag åt svamprisotto som var gudomligt god och M åt hamburgertallrik. Sen tog vi varsin liten efterrätt äppelpaj till M och jag åt chokladmousse med körsbär, jag som älskar körsbär. Vi satt ute i solen och det blev nästan för varmt men man måste passa på för snart blir det nog kallare.


       


A var ganska lugn hela tiden men hon har börjat röra på sig mycket mer och nu har hon kommit på att det är roligt att sparka med benen i luften. 

 


Av brownies - 11 september 2013 21:15

Tänkte berätta hur ett vanligt vardagsdygn ser ut hos oss när vi bara är hemma. M brukar åka till jobbet mellan sju och åtta och då går han ut med Brownie innan och ger henne mat. Sen går jag och A upp mellan åtta och nio och då ammar jag. Sen brukar A sitta i babysittern medan jag äter frukost och fixar lite hemma. Runt elva går vi ut på en timmes promenad. När vi kommer in får Brownie mat och A får ersättning. Sen äter jag lunch och efter det vilar eller sover vi. När vi vaknar brukar klockan vara runt halv tre och då ammar jag igen och sen går vi ut och rastar Brownie. När M kommer hem brukar vi fixa lite hemma och Brownie får mat igen. Sen går M ut med Brownie och jag ammar och sen är det dags att fixa middag. För det mesta får vi äta i lugn och ro. Sen tillbringar vi resten av kvällen i soffan och vid halv åtta ammar jag igen och sen brukar A sova i sitt babynest i soffan. Vid halv tio går jag ut med Brownie och M ger A ersättning och sen sover vi alla vid tio. Ingen orkar vara vaken längre. A sover till ungefär tre på natten och då går jag upp och ammar och sen somnar hon igen och sover till ungefär kl sex på morgonen. Då ammar jag igen och sen brukar det vara lite bökande och vevande  och ibland är hon klarvaken ett tag, innan hon somnar en stund igen. Sen tillkommer en massa blöjbyten såklart.


Så här ser våra rutiner ut just nu men ibland är det lite annorlunda om vi gör saker eller vissa nätter får A för sig att vara vaken till och från mellan tre och sex och då är man trött dagen efter. Men hon sover faktiskt alltid mellan tio och tre på natten så vi får ganska många timmars sammanhängade sömn. Eftersom M jobbar så tar jag alla vardagsnätter men på helgen brukar M byta blöja på natten så jag får sova lite mer och även ta henne på morgonen om det behövs.


Det känns som att dagarna för det mesta flyter på väldigt bra och även om det är jobbigt ibland och tar tid med barn så tycker jag ändå att det går över förväntan och A skriker väldigt lite så det blir inte så jobbigt då heller. Nu är hon också med väldigt mycket och följer med blicken och tittar och gör massa olika ljud och ler väldigt mycket. Även om man är väldigt trött så glömmer man det så fort man får ett leende.

A
Av brownies - 9 september 2013 13:02

Igår åkte vi in till stan och mötte min syster och mamma och åt middag på en restaurang som heter Hemma i Vasastan. Det var en mycket trevlig restaurang. Vi satt ute eftersom vädret fortfarande är så fint och det var inga problem att ha Brownie och barnvagnen där. Servitören vi hade var väldigt trevlig och maten mycket god och bra pris. Jag åt toast skagen till förrätt och en cajunburagre till varmrätt. Kul att prova en ny restaurang eftersom vi alltid hamnar på Indian garden när vi ska äta ute. Hit kan jag absolut gå tillbaka fanns mer jag gärna äter på menyn.


       

Av brownies - 8 september 2013 16:13

Idag fick Brownie göra det bästa hon vet och springa fritt och hämta pinnar. Men vi tog med och en boll istället för häromdagen åt hon så mycket pinnar när vi kastade. Så dagen efter fick hon ont i magen och gick runt och sträckte på sig och la sig på golvet och skakade, men som tur var gick det över på ett par timmar. Såg bara hela scenariot framför mig att vi skulle behöva åka till djursjukhuset igen.

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards