Direktlänk till inlägg 20 oktober 2011

En jättegod middag

Av brownies - 20 oktober 2011 10:44

I går gjorde vi en middag som blev väldigt god. Till förrätt åt vi rödbetor med getost och till varmrätt morotslasagne med fänkålssallad. M var lite skeptisk till morotslasagne och jag tyckte att fänkålssallad inte lät så gott eftersom fänkål har en smak av lakrits. Men kombinationen av ingredienserna i salladen gjorde att den blev väldigt god. Och lasagnen blev helt perfekt. Jag kan verkligen rekommendera att laga detta.


Morotslasagne

4-6 port

300 g morötter

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 röd chili

1 förpackning passerade tomater 500 g

1 dl chilisås

1 msk paprikapulver

1 msk spiskummin

2 dl creme fraiche

300 g lasagneplattor

2 dl riven parmesan

olivolja, salt, svartpeppar


Fänkålssallad

1 liten fänkål ca 300 g

1 rödlök

1/2 förpackning vita bönor

1 kruka koriander

rivet skal av en lime


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 g.

Skala och riv morötterna fint. Skala och skär löken och vitlök i skivor. Dela, kärna ur och finhacka chilin.

Fräs morötter, lök, vitlök och chili ca 3 min i 2 msk olja. Tillsätt passerade tomater, chilisås, paprikapulver, spiskummin. Låt småkoka ca 10 min.

Blanda i creme fraiche. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar.

Varva lasagneplattor och sås i en ugnssäker form ca 20x30 cm. Lägg lasagneplattor i botten och sås på översta lagret. Strö över den riva osten. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter.


Fänkålssallad

Ansa fänkålen och skala löken. Skär fänkål och lök i mycket tunna skivor, använd gärna en mandolin.

Häll av och skölj bönorna. Blanda fänkål,lök och bönor med hackad koriander, limeskal, 1 msk olja och 1 tsk flingsalt.


Recepten kommer från Ica:s tidning Buffé.


Jag gjorde dock några små ändringar. Jag tog lite mer morötter, jag hade riven grevéost istället och i salladen hade jag även lite saft från limen.


       

Idag ska jag försöka ta en längre promenad då vädret ser ut att vara ganska bra. I morse åt jag risgrynsgröt med kanel till frukost, kunde inte hålla mig längre. Det är så gott.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av brownies - 5 oktober 2015 22:08


Jag och A bakade bullar idag och på kvällen överraskade hon ( med lite hjälp;) mig. Så sjöng hon ja må du leva:) sötnosen. ...

Av brownies - 4 oktober 2015 22:26

Idag firade jag och min syster E våra födelsedagar med brunch på Villa Källhagen. Så gott och mysigt och toppenväder! ...

Av brownies - 28 september 2015 11:26

Igår var vi hos min pappa och åt middag. Vi fick jättegoda tomater och paprikor fyllda med fetaost, kronärtskockor och mozzarella som min syster M gjorde. Till det blev det rotfruktsgratäng, sallad och bröd. Till efterrätt chokladmoussetårta. Gott! ...

Av brownies - 18 september 2015 13:38


Vi gjorde en sån god grekisk sallad i början av veckan med tomat, grön paprika, gurka, sallad, oliver, fetaost, rödlök, oregano, färsk basilika och olivolja. Eftersom som jag skulle träna efter så stekte vi även kycklingfilé med örtkryddor och gjorde...

Av brownies - 13 september 2015 20:42

Jag var lite för snabb på knappen och fick inte med bilderna i förra inlägget. ...

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards