Alla inlägg under december 2012

Av brownies - 11 december 2012 12:50

Nu ska jag planera  vilken julmat vi ska äta i år. Varje år blir det alltid för mycket så i år ska jag verkligen försöka dra ner på maten och bara ha det vi verkligen äter och inte ha en massa mat bara för att man ska.


 

Jul · Mat
Av brownies - 10 december 2012 12:41

Igår kväll hade vi några vänner hemma på middag jag fotade bara salladen och efterrätten sen glömde jag att fota resten tyvärr. Men det blev väldigt lyckat och all mat gick åt. Vi marinerade utskuren biff i i indiska kryddor och helstekte i ugnen till den hade vi ris, naanbröd, myntayoughurt och en sallad med paprika, tomat, morot, salladslök, koriander och sesamfrön. Till efterrätt hade vi gjort vaniljpanacotta med mixad mango på toppen. 


   

Av brownies - 8 december 2012 17:15

Idag åkte vi till Lida friluftsområde och så fort vi klev utanför bilen började Brownie vifta på svansen och hoppa och skutta för hon visste att hon skulle få leka i snön. Vi hade med oss engångsgrill, korv, bröd, senap och ketchup, nypon och blåbärssoppa. Men när vi gått en bit kom vi på att vi inte hade tändstickor med oss som tur var fanns det en liten kiosk där som vi gick tillbaka till och de hade tändstickor att låna ut till oss. Även om det var lite kallt efter ett tag så var det väldigt skönt att vara ute i snön och så var det ju sol också. Brownies täcke åkte av hela tiden när hon hoppade runt i snön så tillslut satt hon bara och skakade så då åkte vi hemåt. Hon är ju så liten så hon måste käpma så mycket för att ta sig fram i snön.


   



Av brownies - 7 december 2012 19:04

Nu har jag gjort godis till fredagsmyset och tänt massor av ljus och nu ska vi bara tillbringa resten av kvällen i soffan. Jag är ledig hela helgen det ska bli så skönt, sista jag var ledig en hel helg var vid min 30-års dag i början på Oktober så nu var det verkligen på tiden. Idag har  Brownie och jag har haft en väldigt händelserik dag vi har både åkt taxi ( Brownie gnällde konstant hela taxiresan ) och tunnelbana. Men mer om det senare..nu är jag så trött och soffan väntar.


Här kommer receptet som jag har klippt ut ur någon tidning för längesedan kommer inte ihåg vilken.


Lyxiga lime och kokoskulor

ca 28 st


Bryt 200 g vit choklad i mindre bitar och smält i mikrougn eller över vattenbad.

Rör ner 2 1/2 dl kokosflingor, 1 1/2 msk pressad saft av lime och finrivet skal av en lime. 

Verkar massan kladdig, ställ den svalt en stund för att stelna något.

Forma därefter runda bollar och rulla dem i kokosflingor. 

Förvara kulorna svalt.


 

Av brownies - 5 december 2012 11:37

Brownie är i alla fall lycklig hon älskar snö men jag känner inte direkt för att ta en promenad idag. Var jobbigt att bara gå runt huset imorse. Egentligen skulle jag ha varit iväg och klippt klorna på Brownie kl elva med det är typ en halv meter snö på parkeringen och runt bilen så jag kunde som tur var boka om tiden till i eftermiddag istället och då har M kommit hem. 


   


Inte så sugen på att ta ut bilen...nu är det ännu mer snö runt den

   



Av brownies - 4 december 2012 13:00

Det blev en bulgursallad till middag igår med lite nya smakkombinationer som jag inte provat tidigare. 


4 portioner

Koka fyra portioner bulgur enligt anvisningen på förpackningen

Ansa och skölj 250 g brysselkål, dela dem på mitten.

Fräs brysselkålen i smör i några minuter.

Tärna ett paket fetaost.

Dela två apelsiner i bitar.

Blanda alla ingredienser med lite olivolja och flingsalt.

Garnera med valnötter, persilja och granatäpplekärnor.


 


Av brownies - 3 december 2012 16:33

Det blev hjortronsylt, äppelmust, världens godaste marmeladgodis och en liten julprydnad.


 

Av brownies - 2 december 2012 17:01

Idag har jag, M och min mamma varit på Julmarknad i Mariefred å vad mysigt det var. Det var lite för kallt men ändå perfekt väder för julmarknad det ska vara snö och soligt. Vi gick runt på torget och provsmakade lite godsaker, drack glögg och åt varmkorv. Några småsaker köpte vi med oss hem men de ska jag fota imorgon. Det var väldigt hög kvalitet på allt de sålde och det fanns inget skräp. Helt klart den bästa julmarknade jag har varit på. Eftersom det var lite kallt så gick vi in i lite inredningsbutiker också finns många fina sådana i Mariefred. När vi började känna oss väldigt frusna så åkte vi hem till oss och fika.


 

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards