Alla inlägg under oktober 2011

Av brownies - 9 oktober 2011 14:19

Igår bjöd M mig på restarurang Libaneza som ligger i Sundbyberg. Det var en jättemysig restaurang med underbart god mat, stora portioner och trevlig personal. Där blir det fler besök. De hade även Take away. Vi tog in sex meze och det blev vi väldigt mätta på. Vi fick även bröd till. Dessa rätter valde vi:


Små valnötsfyllda auberginer

Aubergineröra

Chiliröra med valnötter

Friterad blomkål i citron och vitlöksmarinad

Friterade spenatpiroger

Stekt halloumiost


     

Jag älskar den här typen av mat och kan äta hur mycket som helst.

Av brownies - 8 oktober 2011 14:23

Igår gjorde vi en egen variant på Fish'n'chips. Köpte färdigpanerad fisk och det blev lättpanerade fiskfiléer från Findus som jag inte provat tidigare och de var väldigt goda. Sen gjorde jag mandelpotatis i ugn och en sås som jag hittade recept på här. Tyvärr blev såsen lite rinnig i konsistensen men smaken var det inget fel på.


Rekommenderar verkligen den här fisken från Finus, den var faktiskt helt perfekt. Till maten hade vi också varma ärtor med smör i.

   

Av brownies - 7 oktober 2011 18:45

Här kommer bilder på allt fint jag fick när jag fyllde år.


Kökshanddukar, te från Indien, tekula och fat för tepåse/tekula.

 

Förkläde, servetter och bakformar allt i samma stil.

 

Lila vantar.

 

Leilas senaste bok.

 

Brödformar, nu ska det äntligen bakas limpor.

 

Smycke av lava köpt på Sicilien.

 

Presentkort på Indiska, Mio och Eurosko.

 

Jag är jättenöjd med allt jag fick och tack igen alla. Min syster fick också mycket fina saker och bland annat en mandelkvarn så hon kan göra macaroner. Det ska bli spännande, så nu kommer jag att vänta på en inbjudan till macaronfika ;)

Av brownies - 7 oktober 2011 11:35

Här kommer recepten på det jag bakade till födelsedagsfirandet.


Havrebollar

100 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

2 msk kakao

1 msk vaniljsocker

4 dl havregryn

2 msk mjölk


Rör ihop smör och socker. Tillsätt kakao, vaniljsocker, havregryn och mjölk. Blanda väl, gärna med elvisp. Forma till bollar. Jag brukar gör ganska små bollar och då blir det ca 40 st. Jag tycker att det är godast att rulla bollarna i pärlsocker.


 


Syltkakor ca 30 st

125 g smör

3 msk socker

1/2 ägg

2 1/2 dl potatismjöl


Fyllning

ca 1/2 dl valfri sylt (jag hade hallonsylt)


Rör smör och socker smidigt. Tillsätt ägg och potatismjöl. Forma degen till små bollar. Lägg dem på en smord plåt eller på bakplåtspapper. Platta till dem lätt och gör en fördjupning i mitten. Fyll med lite sylt. Grädda i mitten av ugen i ca 15 min i 175 grader.


Receptet kommer från boken sju sorters kakor.


 

 

Av brownies - 7 oktober 2011 10:40

I onsdags åkte vi till Lida och tog en promenad, vi hade tänkt att fika också för de finns en väldigt trevlig restaurang där, men det blåste så kallt så vi hoppade över det den här gången. 


           

Av brownies - 6 oktober 2011 13:51

Igår fyllde jag år och firade det tillsammans med min syster E som fyllde år för ett par dagar sedan. Vi var hemma hos mig och hade familj och släkt över på fika. Jag bakade chokladbollar och syltkakor och min syster bakade mjuk pepparkaka som var så himla god så den hann ta slut innan jag kom på att jag skulle fota den.


     

Fina blommor fick jag av M och Brownie...

 

...och från pappa och lillasyster M.

 

Jag fick också väldigt många fina presenter som jag tänkte fota och lägga upp här i bloggen så fort jag får tid. Ska också lägga upp recepten på det jag bakade, men nu ska jag äta en sen lunch och sen blir det jobb.



Av brownies - 4 oktober 2011 20:45

Nu börjar äntligen Desperate Housewives, men det tråkiga är att det är sista säsongen. Jag kommer verkligen att sakna serien.


 

Av brownies - 4 oktober 2011 14:02

Blomkålsgratäng är en favorit hos mig det går även att använda broccoli det blir också väldigt gott.


Blomkålsgratäng

500 g färsk blomkål

Gratängsås

2 msk smör

3 msk vetemjöl

2 dl mjölk

1 dl riven ost

1 ägg

1 dl grädde

Salt och peppar


Skär blomkålen i lagom stora bitar.

Koka blomkålen i vatten och lite salt i ca 5 minuter.

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölet och rör ut det.

Tillsätt mjölken lite i taget under omrörning tills såsen tjocknar.

Häll av blomkålen i ett durkslag och lägg den sen i en ugnsform.

Blanda grädde och ägg i en skål, rör sedan ut det i såsen och krydda med salt och peppar.

Häll såsen över blomkålen och strö sist över osten.

Gratinera i övre delen av ugnen i 250 grader i ca 5-10 minuter.


 

Jag åt gratängen tillsammans med grönsaksbiffar och sallad.

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards