Alla inlägg den 17 juli 2011

Av brownies - 17 juli 2011 19:36

Jag tycker att söndagar är så mysiga vi är nästan alltid hemma på kvällen och lagar en massa god mat och idag blev det en väldigt lyckad middag. Jag tog lite inspiration från en Laga Lätt men sen gjorde jag mitt eget recept i alla fall.


Couscoussallad med lite olika tillbehör


Koka upp 3 dl vatten med 1/2 tärning gröskasbuljong, tillsätt sedan 1 msk tomtpuré, 1 msk olivolja, 1 tsk paprikapulver och 3 dl couscous. Låt sjuda i 5 min.


Tärna 1 aubergine, en halv zucchini och några champinjoner stek i olivolja med lite flingsalt och peppar.


Tärna 2 tomater och dela grillad paprika (köpt i glasburk) i mindre bitar.


Blanda sedan alla ingredienser i en skål och blanda sist i ruccolasallad.


Tillbehör


Tzatziki


1 riven gurka

2 dl medelhavsyoughurt

2 pressade vitlöksklyftor

salt och peppar


Riv gurkan och låt den rinna av i en sil. Blanda sedan alla ingredienser.


Favabönor


1 burk fava bönor

1 finhackad vitlöksklyfta

lite olivolja

1/2 pressad citron


Värm bönorna i en kastrull. Häll sedan upp dem i en skål och blanda ihop den med resten av ingredienserna.


Det är första gången jag köper fava bönor jag har bara ätit det ute en gång tidigare med det är gott. Lite variation istället för vanliga bönor.


Sen hade vi även köpt lite inlagda vitlöksklyftor, oliver  och kronärtskockshjärtan.


Nu kan det verka som att det här tog hur lång tid som helst att laga men det var väldigt enkelt och tog inte alls så lång tid.


   

 

Fava bönor

 

Av brownies - 17 juli 2011 11:29

Brownie är en riktig egoist imorse när jag kom hem vid halv fem och ska gå och lägga mig så ligger hon här på min plats och nästan på min kudde. Så är det nästan varje gång jag kommer hem. Men hon flyttar inte på sig hon tittar bara upp på mig ungefär som att hon tänker: Vad vill du ? och sen lägger hon sig tillrätta igen.


 

Gårdagen tillbringades hos mormor som fyllde år men jag glömde kameran så det blev tyvärr inga bilder men vi fick en massa god mat som matjesilltårta, räkomelett, broccolipaj, sallad med vattenmelon, fetaost och basilika och såklart efterrätt. Brownie var väldigt trevlig igår för när vi sitter och fikar så står hon och kräks under bordet. Men det är för att hon ska äta allt hon hittar på marken. hon lyssnar inte när vi säger åt henne heller.

Nu ska jag försöka vaknat till lite få se vad vi hittar på idag det verkar vara ganska fint väder ute.

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards