Alla inlägg under oktober 2012

Av brownies - 23 oktober 2012 18:49

Jag och min syster var som sagt på IKEA idag och tittade på julsakerna. Det fanns en del fint som jag ska köpa men idag blev det bara ett paket servetter. Man blev otroligt sugen på glögg och pepparkakor ni vi gick där men det är för tidigt nu tycker jag. Då hinner man tröttna.


 


Sen åkte vi hem och hämtade Brownie och åkte till min mormor och åt lunch. Hon bjöd på en gratäng som vi ofta fick när vi var yngre men nu var det flera år sen jag åt den. Ingredienserna kanske låter lite konstiga tillsammans men det blir otroligt gott!!

Blanda kokt ris, stekt bacon, och vit sparris på burk i en ugnsform. Häll över bearnaisesås och sist riven ost och gratinera i ugen tills den fått fin färg.

 


Av brownies - 23 oktober 2012 09:59

Igår gjorde jag rårakor med potatis och squash till middag. Hittade receptet på Ica Kuriren. Till rårakorna hade vi stekt fläsk och rårörda lingon.



Nu ska jag och min syster till IKEA och spana in julsakerna och sen till min mormor och äta lunch.  


Av brownies - 22 oktober 2012 15:37

Vi fick med oss en hel kasse med äpplen hem och jag tänkte göra kräm, mos och så blir det säkert någon smulpaj.


 

Av brownies - 20 oktober 2012 21:11

Den här helgen är vi hos M:s familj och hälsar på. Det har regnat nästan hela dagen så vi har mest varit inne. Ätit smördegsinbakad lax till middag och äppelpaj och blåbärspaj med vaniljsås till efterrätt. Nu sitter vi bara i soffan och är väldigt mätta och tittar på Körslaget har aldrig sett det förut och tur är väl det. Tråkigare program får man leta efter.

Av brownies - 17 oktober 2012 15:15

I måndags började Sommarpratarna på SVT1 men jag var och tränade då så jag så programmet nyss. Jag tycker att det är så trevlig och så intressant och lyssna alla berättelser. Det här avsnittet var verkligen bra. 



Ps. mamma, om du inte sett avsnittet måste du se det.  

Av brownies - 17 oktober 2012 14:58

Det blir inte så mycket sallader den här årstiden men igår var jag sugen på det så jag gjorde en sallad med bulgur, soltorkade tomater, fetaost, linser och röd paprika som jag grillade i ugnen först. Så blandade jag ihop min favoritvinägrette som består av 3 msk olivolja, 1,5 msk rödvinsvinäger, 1,5 msk flytande honung och en nypa flingsalt.


 

Av brownies - 14 oktober 2012 12:16

Jag försöker att inte äta så mycket ris, potatis och pasta. Då måste man hitta lite andra alternativ jag har gjort en jättegod rotsakspuré som passar till flera olika maträtter. Den är väldigt enkel att göra. Jag har gjort den två gånger, ena gången åt vi den till kött och andra till älgskavsgryta.


Rotsaksruré

4 port

400 g rotselleri

200 g palsternacka

200 g morötter

1/2 gul lök

1 dl vispgrädde

2 msk finhackad persilja ( går bra med fryst)

salt och svartpeppar efter smak


Skala och tärna rotfrukterna i mindre bitar. Koka mjuka i saltat vatten.

Skala och finhacka löken. Fräs löken i smör i en kastrull ett par minuter.

Häll av och mixa rotsakerna med lök, persilja och grädde till en len puré.

Smaka av med salt och peppar.


Fredagens middag älgskavsgryta med rotsakspuré, svartvinbärsgelé, vit sparris och brysselkål.

 



Av brownies - 13 oktober 2012 19:37

Nu åker den in i ugnen i fina formarna.

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards