Alla inlägg under oktober 2012

Av brownies - 11 oktober 2012 13:08

Jag hittade ett bröd som lät gott i tidningen Salt & Peppar som jag bakade i förrgår. 


Fullkornsbröd med yoghurt

1 bröd 


25 g jäst

2 dl mjölk

25 g smör

1 dl naturell yoghurt

1 tsk salt

2 dl fullkornsvetemjöl

5 1/2 - 6 dl vetemjöl


Smula jästen i en degbunke. Värm mjölken till fingervarmt, häll den över jästen och rör ut den.

Smält smöret och blanda i yoghurten. Låt blandningen bli ljummen och häll den över jästblandningen.

Tillsätt salt, fullkornsvetemjöl och det mesta av vetemjölet.

Knåda degen väl och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek.

Knåda degen lätt, forma och lägg den i en smord form. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek.

Sätt ugnen på 225 grader. Pensla brödet med vatten och picka med en gaffel. Grädda på nedersta falsen i ca 30 min. Låt svalna på galler. 


 

Av brownies - 10 oktober 2012 15:00

Provade den här filen och den var jättegod! 


 

Av brownies - 10 oktober 2012 12:01

Häromdagen var jag så sugen på något på kvällen så jag tärnade ett äpple och blandade med russin, kokos och flytande honung. Jag köper bara sultanrussin de är jättegoda. 


 

Av brownies - 8 oktober 2012 12:44

Igår tog vi en promenad till  Zetas  där det var höstmarknad det var väldigt trevligt och solen sken så det var varmt och skönt.


       

 



Vi drack varm äppelmust med kardemumma, kanel och honung. Det var bland det godaste jag har druckit.

 


Vi köpte vi varisn bratwurst med surkål och någon jättegod röra. Jag har aldrig ätit surkål med var gott. Så satte vi oss i solen en stund. Brownie var väldigt sugen på korven.


  



Av brownies - 8 oktober 2012 12:26

Söndagsmiddagen blev en pumpasoppa men lammkorv. Det är första gången jag gör soppa på pumpa och den blev jättegod. Några av ingredienserna var pumpa, purjolök och äppelcider.  Receptet finns här.


 

Av brownies - 7 oktober 2012 12:15

Igår besökte vi ett hundcafé som heter Coffee & Friends på Dalagatan 54. Det var väldigt mysigt och trevligt café. Alla hundar får vara lösa och det var så kul att se Brownie springa runt och leka med alla hundar. Hon var så duktig och kom till oss varje gång vi ropade och var snäll som alltid mot de andra hundarna. Vi satte oss i en soffa och fikade jag tog en kopp varm choklad och hallonpaj med vaniljsås otroligt gott!! Brownie fick en liten plocktallrik med bland annat blodpudding och den åt hon upp i ett nafs. Hit kommer vi verkligen att gå tillbaka flera gånger det fanns massor av gott att välja på och bra priser var det också. Bäst av allt att Brownie fick följa med. När vi kom hem var Brownie helt slut och orkade knappt hålla sig vaken resten av kvällen.





   

Av brownies - 6 oktober 2012 19:31

Igår fick jag lite mera födelsedagspresenter. 30 rosor, tofflor, bubbel, UnderbaraClaras bok, presentkort på Bruka Design, formar från Rice och tekanna från Indiska. Väldigt fina saker.


 

Av brownies - 6 oktober 2012 19:22

Igår fyllde jag 30 år och jag hade inte planerat något . Jag hade tänkt åka bort med vi var på semester i mitten på September så det blev lite tätt inpå.. Jag och min syster E firade ju tillsammans i onsdags så det kändes som jag haft min födelsedag. Men min sambo och familj ville fira mig på min dag i alla fall. De överraskade mig med middag på Indian Garden och det var väldigt trevlig och mycket god mat.



  

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards