Alla inlägg den 22 maj 2011

Av brownies - 22 maj 2011 21:07

Imorse åt vi en massa gott till frukost. Det blev scones med apelsinmarmelad, äggröra, fil med hallon och blåbär och juice. Jag tog receptet på scones och äggröra från Ica:s tidning buffé.


Scones 12 st


Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda 9 dl vetemjöl med 1 1/2 msk bakpulver, 1 tsk salt och 100g smör i bitar. Nyp ihop till en smulig deg. Tillsätt 4 dl mjölk och blanda snabbt ihop degen. Den ska vara kladdig. Klicka ut 12 scones på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 12 min.

Det skulle egentligen vara 1 msk socker i också men det glömde jag faktiskt, men jag kan säga att det behövdes verkligen inte. Dessa scones blev helt perfekta så jag tycker att socker absolut inte behövdes.


Äggröra 2 port


3 ägg

1 dl vispgrädde

25 g smör

salt och peppar


Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar. Smält smöret i en stekpanna och häll sedan i äggsmeten. Rör då och då med en träslev. Äggröran ska vara krämig när den klar.


I tidningen var det 4 port men jag minskade ner till två port.


Den godaste marmeladen tycker jag är den från Önos.


 

 


Av brownies - 22 maj 2011 19:43

I helgen har jag jobbat men vi har också hunnit med lite trevliga saker.

I fredgaskväll hämtade vi mat från en Indisk restaurang i Älvsjö som hette Bapuji. Vi har inte ätit där förut men det var väldigt gott och mycket trevlig personal. Det var stora portioner så det blev mat över så i går åt vi resterna och M gjorde också en rätt till hemma. Så det blev som en buffé tre rätter, ris och naanbröd.


 

Idag har vi gjort en heldagsutflykt till Oxelösund. Det är så skönt att åka utanför Stockholm och så fort vi har möjlighet så gör vi det. M ville besöka Femörefortet det är en försvarsanläggning. Det mesta var utomhus i skogen så vi gick en promenad runt och tittade. Det låg verkligen fint precis vid vattnet. Sen åkte vi runt och tittade lite i Oxelösund och stannade vid vattnet och åt picknick. Vi hade gjort tunnbrödrullar med potatis, varmrökt lax, sallad och en röra på creme fraiche, äpple, pepparrot.


Brownie har tagit plats på en kanon.

 

 

 

Den här huset kunde man hyra utsikten var helt underbar.

 

Tunnbrödrulle.

 

Brownie var ganska vild idag hon flög runt som en jojo mest hela tiden och där i skogen fanns det hästar så då skulle hon såklart äta hästskit och hon hann få sig en del innan vi hann se. Och då mådde hon inte så bra såklart så på vägen hem stannade vi till i Nyköping och promenerade lite då skulle hon spy såklart. Tur att det inte var några folk där just då.

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards