Alla inlägg den 26 maj 2011

Av brownies - 26 maj 2011 18:51

Här kommer en bild på lunchen idag. M fick äta det som blev kvar till middag och då hade jag fixat lite färsk oregano.


 

Av brownies - 26 maj 2011 14:46

Min syster E har varit hemma hos mig på lunch idag. Vi gjorde Grekisk-Italiensk pasta. Det är en rätt som vår mamma hittade när vi var yngre i någon recepttidning från Arla. Och den rätten har hängt med sen i alla år. Det är en väldigt enkel och god maträtt. Här är receptet:


1 gul lök

1 burk krossade tomater

1 burk creme fraiche

1 pkt fetaost

1 burk oliver

Ca 1 tsk oregano

salt och peppar


Hacka löken och fräs den i en stekpanna. Tillsätt krossade tomater. Krydda med oregano, salt och peppar. Tillsätt creme fraiche och låt koka ett par minuter. Tärna fetaosten och tillsätt den och oliverna. Låt småkoka någon minut.

Jag hade färsk pasta till och E hade couscous eftersom hon helst inte äter pasta nuförtiden. Men hon tyckte att det var gott med couscous till.


Sen upptäckte jag att jag inte hade oregano hemma så vi fick strunta i det.


Jag glömde fota med det blev mat över så jag kanske kan fixa en bild senare.

Av brownies - 26 maj 2011 14:31

I går bakade jag kladdkaksmuffins jag tog receptet från Leilas A piece of cake.


Kladdkaksmuffins

16 st


2 ekologiska ägg

2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

1/2 dl matolja

1 dl ljus sirap

2 dl vetemjöl

1 dl kakao

1 tsk bakpulver

1 nypa salt

100 g mörk choklad


Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.

Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.

Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver  och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad och blanda den med smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjukner i ihop i mitten när de tas ut.

Låt svalna.

Garnera med en klick grädde och bär.


Jag hade ingen mörk choklad hemma och sen gjorde jag 6 st större muffins istället. Men de blev otroligt goda och säkert ännu godare om jag hade haft mörk choklad i också. Jag garnerade med hallon och blåbär och vispad grädde.


 

 




Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards