Alla inlägg under juni 2011

Av brownies - 14 juni 2011 21:00

Smulpaj med rabarber och vaniljsås.


Mitt recept


Smuldeg 4-5 port


1 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 dl havregryn

2 msk socker

100 g smör


Blanda mjöl, havregryn, socker i en bunke. Lägg i smöret och finfördela allt till en smulig massa.


Skär ca 5-6 rabarberstjälkar i bitar. Fräs dem med en klick smör en kort stund och strö över lite kanel och socker efter smak.


Häll rabarbern i en form och smula över degen. Grädda i 225 grade i 20 min.


 


Av brownies - 13 juni 2011 20:11

Brownie har ju som rutin att alltid springa iväg så fort vi ska gå ut och idag gömde hon sig bakom blomman och hoppades på att jag inte skulle se henne.


 

Om jag står här och ser lite upptagen ut och luktar på tapeten så kanske jag slipper gå ut ?

 


Av brownies - 13 juni 2011 13:45

Gjorde en väldigt god potatisgratäng har inte några exakta mått men ungefär så här gjorde jag:


Potatisgratäng

Ca 5 - 6 portioner


Ca 12 - 15 potatisar

2 pressade vitlöksklyftor

salt och peppar

3 dl grädde + 3 dl mjölk

Färsk oregano

Riven ost ( jag använde lagrad prästost)


Skala och skiva potatisen tunt. Blanda runt den i en form med salt, peppar och pressad vitlök. Häll på grädde och mjölk. Sen satte jag in gratängen i ugnen i 200 grader i ca 15 min. Sen tog jag ut den och hade på riven ost och oregano och gräddade den ytterligare i ca 45 min.


Till gratängen stekte jag på vegetariska biffar från Hälsans kök och blandade hackade tomater med olivolja och lite rödvinsvinäger.


 

 

Av brownies - 12 juni 2011 19:45

Hittade en webbutik som heter trend4you som passar mig perfekt de säljer precis sånt jag vill ha i mitt hem.


Här är lite av det jag vill ha.


Fin låda att förvara tepåsar i.

 

Liten låda att ha tex olja i.

 

Nybakade bullar ser mycket godare när de serveras så här.

 

Så måste Brownie också ha en fin burk att förvara sin mat i.

 

Av brownies - 11 juni 2011 17:15

Slängde ihop en sallad med bulgur, salladslök, cocktailtomater, fetaost, sparris, spenat och så en dressing med olivolja, rödvinsvinäger, citron, honung, salt och peppar. Jag provade en annan fetaost från Zeta som var med havssalt och den var god.


 

Av brownies - 11 juni 2011 13:48

Tog en provprenumeration på tre nummer av Allt om mat. Jag tyckte att första numret var så där. Det var några okej recept men för övrigt var tidningen ganska tråkig. Vi får väl se om nästa nummer är bättre men jag kommer nog inte förlänga prenumerationen jag tycker inte att jag blev så inspirerad av tidningen. Då är Laga Lätt mycket bättre.


 

Av brownies - 10 juni 2011 18:30

Vi fick med oss mycket rabarber från Söderhamn så det räcker till att göra en massa gott. Det första jag gjorde var rabarberkräm och det blev så gott.


Så här gjorde jag:


Rabarberkräm ca 4-5 portioner.


Ca 500 g rabarber

4 dl vatten

1 dl socker

2 msk potatismjöl + 1/2 dl vatten


Skölj och skär rabarbern i mindre bitar. Koka upp vatten och socker. Lägg i rabarbern och koka den mjuk under lock i ca 3-4 min. Rör ut potatismjölet i 1/2 dl kallt vatten. Häll i redningen under omrörning. Låt krämen koka upp.

Klart!


 

Av brownies - 10 juni 2011 11:59

I går kväll parkerade vi bilen vid Gröndals centrum och så gick vi ner till vattnet och tog en promenad.


 

 

Nästa gång tar vi med oss picknick för det fanns många fina ställen att sitta på.

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards