Alla inlägg under januari 2012

Av brownies - 20 januari 2012 16:00

Fick en prenumeration av min mamma i julklapp på tidningen Härliga Hund och nu har första numret kommit. Ska bli kul att läsa.


 

Av brownies - 20 januari 2012 12:52

I går gjorde jag en riktigt lyckad middag. Jag panerade fisk med ägg och ströbröd och så gjorde jag klyftpotatis i ugn. Som tillbehör gjorde jag pressgurka och remouladsås.


Pressgurka (recept från Vår kokbok Coop )


1 gurka

2 krm salt

Lag

2 msk socker

2 msk ättikssprit (12%)

1 dl vatten

1/2 krm vitpeppar

hackad persilja


Skiva gurkan tunt. Lägg den i en skål och strö över saltet. Täck gurkskivorna med ett fat och lägg på en tyngd. Låt stå i ca 30 minuter. Blanda lagen och häll den över gurkan.


Den här gurkan är så god.

 


Remouladsås ( recept från Allt om mat )

2,5 dl majonnäs

1/2 dl finhackad ättiksgurka

2 msk kapris, grovhackad

1/2 dl persilja

1/2 krm cayennepeppar


Blanda alla ingredienser och låt stå i kylen ca en timme.


Den här var nog den godaste remouladsåsen jag har ätit.

 


 


 


Efter middagen åkte vi till min faster som fyllde år och blev bjudna på kladdkaka med grädde, chokladmoussetårta, bullar och ballerinakakor. Jag kan säga att jag var ganska mätt sen.

Av brownies - 19 januari 2012 14:20

Jag har haft så lite inspiration på maträtter senaste tiden, men som tur var fanns det mycket gott i senaste numret av Buffé.


 


Zucchinibulgur med fetaost och kikärtsröra.

 

Pasta med tonfiskröra.

 


Hemgjorda fiskpinnar med potatissallad och kaprissås.

 


Nyttig smoothie.

 


Idag har Brownie och jag gått en långpromenad medan solen var framme.

Av brownies - 19 januari 2012 11:21

Blev så sugen på chokladmousse häromdagen så jag gjorde den enkla varianten och vispade 3 äggvitor med 3 msk socker till ett vitt skum och sen vänder jag ner 3 msk kakao. Jag garnerade med lite blåbär.


 

Av brownies - 16 januari 2012 17:51

Jag blev så sugen på tzatziki så jag kände att jag måste göra det. Så till middag idag blev det kikärtsbiffar, bulgur och tzatziki. Men jag hade ingen yoghurt hemma så jag använde creme fraiche men det blev också gott.


 

Av brownies - 14 januari 2012 13:06

Vi har precis ätit klart en lyxig frukost med fil, müsli, färskpressad juice av blodapelsiner och Leilas scones med mandelspån och råsocker som garnering och så blåbärsmarmelad.


 


 


 


 


 

Av brownies - 13 januari 2012 12:23

Igår var vi på Plantagen och köpte lite nya växter hem. De hade 50% på alla gröna växter så det blev billigt och bra. Till middag gjorde jag potatis och purjolökssoppa och smörgåsar med fransk senap, champinjoner och ost.


 


Jag hade tänkt ta en långpromenad idag eftersom solen sken i morse. Men nu när jag tittar ut är det snöstorm så jag stannar inne istället.

Av brownies - 12 januari 2012 12:25

Jag tycker det är väldigt gott med soppa och vill gärna ha en fin soppskål att servera soppan i. Den här hittade jag på Åhléns och den var väldigt fin. Men jag ska fortsätta leta efter en som ser lite mer gammaldags/antik ut.


 

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards