Alla inlägg under juli 2012

Av brownies - 31 juli 2012 12:53

I går blev det sallad till middag jag glömde att fota men det blev en liten portion kvar till lunchen idag som jag kunde fota istället.

För ca 3-4 portioner kokade jag 3 dl couscous med en halv grönsaksbuljongtärning och ett krm vardera av spiskummin, koriander och kanel. Sen skivade jag en grön paprika, en aubergine, en rödlök och tre morötter la dem på en plåt och ringlade över olivolja och lite flingsalt. Sen in i ugen på 200 grader varmluft i ca 10-15 minuter. Sen är det bara att blanda ihop salladen och även tillsätta två hackade tomater, lite gurka, salladslök och några sockerärtor. Till salladen passar det väldigt bra med 2 dl creme fraiche blandat med ca 3 msk mango chutney.


 

Av brownies - 29 juli 2012 12:30

Ibland orkar man inte laga mat och då är det bra med take away. Jag har upptäckt att Tasy Thai har väldigt god och fräsch mat och bra priser har de också. Sist vi hämtade därifrån åt jag nudelwok med scampi väldigt gott.


 

Av brownies - 28 juli 2012 12:15

Laxkuber stekt i ett par matskedar tandooripasta från Sharwood´s och creme fraiche, pitabröd med kokos och koriander, yoghurt med gurka, lime, koriander, och ris.



Den här helgen är det bara jobb som gäller jag hinner inte göra så mycket annat. I går kväll såg jag i alla fall OS invigningen och det var väldigt spektakulärt och otroligt bra gjort. Jag tror faktiskt inte att jag sett en helt invigning förut det brukar bli ganska långtråkigt. 

I går kväll när vi var ute med Brownie träffade vi på ett par som hade tre Jack Russel valpar som bara var 12 veckor.

De var såååå söta!!! Två av dem var till salu men båda var hanar och det var nog tur för oss annars hade vi nog haft med oss en valp hem efter promenaden ;). Den tredje valpen var en tik men den skulle de behålla. 

Av brownies - 26 juli 2012 15:32

I slutet av Juni var M på en intervju nere i Skåne och eftersom jag var ledig den dagen så följde jag med. På vägen hem åkte vi förbi Halmstad och så stannade vi till i Tylösand. Jag har aldrig varit på västkusten och det verkar vara väldigt fint där så nästa sommar kanske vi får ta det som utflykysmål.


Det blåste väldigt mycket men Brownie verkar tycka det var skönt.

         

Av brownies - 26 juli 2012 12:46

Jag tänkte tipsa om väldigt goda laktosfria glassar från Åhus. Tidigare har det inte funnits så mycket laktosfri glass men nu finns det många sorter och dessa glassar från Åhus glass är väldigt goda. De smakar verkligen jordgubb och choklad till skillnad från tex Tofuline och Oatly som bara smakar konstgjort. SIA har också laktosfri glass som är väldigt god och alla deras sorbeter (stavning?) är mjölkfria.


   

Av brownies - 25 juli 2012 12:00

För ett tag sedan gjorde M en Wrap med majskyckling som han blandade med creme fraiche och tandoorikrydda och sedan stekte ett par minuter i stekpannan. Sen rullade han in kycklingen i tortillabröd tillsammans med isbergssallad, röd paprika, myntablad och en sås gjord på matyoghurt, hackad mynta och flytande honung. När vi äter Indisk mat hemma är det alltid M som lagar den. Det blir alltid godast då jag har nog lagat det en gång och då tyckte jag inte att det blev så gott, jag känner mig inte så hemma på det området.


 

Av brownies - 24 juli 2012 16:12

Jag bakade en till rabarberpaj för ett tag sedan som också var riktigt smarrig. Här kommer receptet (från ICA).


Rabarberpaj med ton av kokos

4 portioner

Ingredienser smulpaj

100 g smör

1 1/2 dl vetemjöl

1 dl havregryn

1 dl kokos

1/2 dl strösocker

1/2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker


500 g rabarber

1/2 dl strösocker

1 msk potatismjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smält matfettet i en kastrull.

Blanda mjöl, havregryn, kokos, socker, bakpulver och vaniljsocker.

Tillsätt matfett och rör om.

Skala eventuellt rabarbern och skär den i mindre bitar. Lägg dem i en ugnssäker form.

Blanda socker och potatismjöl och strö över rabarbern.

Fördela smuldegen över. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Låt pajen svalna lite och servera med vaniljsås eller vaniljglass.


   

Av brownies - 23 juli 2012 15:30

I går var det sista semesterdagen :( och vi var så sugna på indisk mat så vi åkte in till söder och åt på Samrat of India som ligger på Katarina Bangata 27. Igår var det ganska okej väder så vi kunde sitta på deras uteservering. Vi har varit här ganska många gånger och det är alltid väldigt god mat. Brownie satt under bordet och var glad för hon fick några riskorn och lite naanbröd. Hon är så duktig när vi har med henne på uteservering hon sitter som ett tänt ljus och säger inte ett ljud. 



  

Presentation


Välkommen till min blogg! Klicka på presentationen så får du veta lite mer om mig.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards